Jules was mijn jaargenoot, alleen maakten we de studie af op verschillende scholen en plaatsen. Nooit uit het oog verloren, beter gezegd, nooit verdwenen uit het lijstje voor de kerstkaarten.

Hij doorliep een lange en mooie carrière bij een kredietverzekeraar. Zou niets voor mij zijn, maar hij is toch wel mooi binnen. Ik heb daar dan toch nog wel even wat jaartjes voor nodig. Na zijn vertrek bij het concern zit hij in zijn alweer tweede start up.

Ik had een afspraak met hem om over mijn nieuwe diensten op het gebied van big data en data-analyse te praten.

Hij doet aan factoring voor B2B webshops. De kwestie daar is dat je als koper niet altijd direct je kaart kan trekken om meteen te betalen. Iemand anders in het bedrijf moet autoriseren. Of je wilt eerst de bestelling binnen hebben om te checken op kwaliteit of juistheid en dan pas betalen. Dus Jules verzekert met zijn nieuwe bedrijf de vorderingen.

Natuurlijk wil je als crediteur tevoren weten of de koper goed is voor zijn geld. Tot voor kort kon dat met de gebruikelijke data via Kamer van Koophandel en andere data uit financiële hoek. Dat wordt steeds lastiger. Bedrijven en mensen wisselen als bijen van de bloemen. Aan de andere kant wil je goeie kansen op relaties en business niet weggooien.

Ik stapte bij hem binnen met het thema big data. En ineens had ik het! we kunnen kopers beoordelen met wat ze op social media achterlaten. Bestedingspatroon, flamboyant of juist een degelijk en burgerlijk leven, (te)veel affaires, type vrienden, of nog erger: helemaal niet gevonden kunnen worden. Daar had Jules ook al aan gedacht maar wist niet hoe. Hij riep wel: wat weet je van fintech? Dat zijn nieuwe bank- en kredietvormen zoals bucks en tikkie.

Ik introduceerde de term ‘’social profiling’’ bij hem en Jules werd enthousiast. Inmiddels heb ik na een halve dag speuren heb voldoende materiaal verzameld om een social profiling engine te testen. Nu eerst maar eens mijn LinkedIn updaten.. Want inmiddels weet ik ‘’alles’’ van fintech. Nog meer van social profiling. Of socialtech.