Een mooie drukke week. Aan het eind ervan ben ik bij een logistieke dienstverlener. Ik kan de branche niet noemen, die wereld is te klein, het bedrijf kan te makkelijk herkend worden en ik bescherm zoveel mogelijk mijn relaties. Het gaat in ieder geval om opslag en distributie. In een traditionele branche, en enige jaren geleden dreigde webwinkels het bestaansrecht van het bedrijf onderuit te halen, maar nu zijn webwinkels geen concurrenten meer maar partners. De volgende strategische uitdaging dient zich aan. Want het zijn niet langer de fysieke stromen die de kern vormen van het concurrentieveld maar het zijn de datastromen geworden! Als je weet hoe bestel- en distributiepatronen lopen van meerdere webshops, je klanten, dan beschik je over strategische data die van grote waarde zijn. Het is mogelijk nog verder te rationaliseren in processen, te besparen op distributiekosten en het is mogelijk om klanten van klanten (de finale consument) te bedienen met bestelroutines. De toegevoegde waarde zit in de marktinformatie (slimme goederenstromen, bestelgedrag) voor meerdere typen consumentenartikelen. De uitdaging is: Hoe en met wie dit datameer van big data te ontginnen. En hoe dit slim strategisch in te zetten.